انگور یاقوتی شیراز مناسب برای تهیه انواع کشمش

یکی از میوه های گرمسیری که دارای طعم بسیار لذیذی می باشد و از خواص بسیار زیادی هم برخوردار است انگور می باشد که در داخل ایران دارای انواع بسیار زیادی است که بعنوان یکی از بهترین آنها باید به انگور یاقوتی شیراز اشاره کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

انگور یاقوتی شیراز مناسب برای تهیه انواع کشمش

انگور یاقوتی شیراز

انگور یاقوتی شیراز یکی از انواع بسیار با کیفیت از این نوع انگور در داخل ایران انگور یاقوتی شیراز می باشد که هم در داخل کشور و هم در صنعت صادرات دارای طرفداران بسیار زیادی است.

در مورد ویژگیهای این انگور باید اشاره کنیم که خوشه های انگور یاقوتی دارای تراکم بسیار بالایی هستند که حبه های آنها از سایز کوچکی برخوردارند و برای مصارف مختلفی همچون خوردن میوه تازه، تهیه آبمیوه، تولید کشمش و همچنین آبغوره گیری از آنها استفاده می شود.

یکی از ویژگیهای بسیار بارز این انگور نداشتن هسته می باشد که باعث می شود این میوه بسیار پر طرفدار و محبوب گردد و یکی از دلایل نامگذاری این انگور به نام یاقوتی نیز این است که دانه های آن مانند یاقوت هستند و رنگ قرمز دارند، همچنین یکی دیگر از دلایلی که موجب شده است تا این نام را بر روی این نوع انگور بگذارند سود دهی بالای این محصول می باشد و کاشت آن از لحاظ اقتصادی برای کشاورزی از صرفه بسیار زیادی برخوردار است.

حبه های انگور یاقوتی از رنگ قرمز تیره برخوردار است و بسیار آبدار می باشد، خاکی که این درخت در آن رشد می کند باید از نوع خاک شنی رسی باشد و گفته می شود که خاکهای اسیدی برای کاشت این نهال اصلا مناسب نیستند و نهال این انگور برای بار دادن نیاز به صد ساعت آفتاب دارد.

انگور یاقوتی در سراسر دنیا کشت و تولید می شود اما یکی از مهمترین کشورهایی که دارای انگورهای یاقوتی بسیار با کیفیتی است ایران می باشد که در داخل کشورمان سیستان و بلوچستان دارای بیشترین میزان تولید انگور یاقوتی است، سایر کشورهایی که در زمینه تولید این انگور سرآمد هستند کشورهای ژاپن و همچنین افغانستان می باشند.

در مورد خواص انگور یاقوتی باید اشاره کنیم که این میوه سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامینها می باشد و برای حفظ و بهبود سلامتی بدن بسیار مفید است و بعنوان یکی از خواص مهم آن می توان به کمک به بهبود سلامت قلب اشاره کرد که در این رابطه باید گفت که انگور یاقوتی دارای مواد مغذی ای است که موجب کاهش آسیب دیدگی ماهیچه ها و عضلات قلبی می شوند و همچنین در پایین آوردن و تنظیم کردن کلسترول خون نیز تاثیر بسیار زیادی دارند و به این ترتیب موجب می گردند تا از بیماریهای قلبی و عروقی و همچنین حملات قلبی در افراد جلوگیری شود.

از دیگر خواص آن می‌ توان به تقویت بینایی اشاره کرد که به دلیل اینکه دارای زاکسانتین و لوتئین هستند موجب بهبود بینایی و همچنین تقویت آن می‌ شوند.

از انگور یاقوتی برای کنترل کردن سطح قند خون نیز می توان استفاده کرد چرا که دارای موادی هستند که ترشح انسولین را بالا می برند و همچنین حساسیت انسولین را بهبود می بخشند و به این ترتیب موجب می گردند تا سطح قند خون در بدن افراد متعادل گردد.

از دیگر خواص آن می‌ توان به پیشگیری کردن از انواع سرطان اشاره کرد چرا که این انگور دارای مواد آنتی اکسیدانی بسیار زیادی است که قادرند رادیکالهای آزادی که در بدن به وسیله برخی از سلولها ایجاد شده اند را از بین ببرند و به این ترتیب از ابتلا به انواع سرطانها پیشگیری نماید که از انواع سرطانهایی که بوسیله استفاده از انگور یاقوتی می توان از آن جلوگیری نمود می توان به سرطان پوست و همچنین سرطان ریه، پروستات، دستگاه گوارش، سرطان پستان و سرطان پانکراس اشاره نمود.

استفاده از انگور یاقوتی برای پوست نیز دارای خواص بسیار زیادی است که یکی از دلایل آن برخورداری از ویتامین c و همچنین آنتی اکسیدانها می باشد که باعث از بین رفتن چین و چروکهای پوستی و بهبود کشسانی پوست و همچنین بهبود یافتن گردش خون در سطح پوست می شوند و به این ترتیب باعث ایجاد درخشندگی و جوانسازی پوست می گردند.

همچنین انگور سیاه دارای ویتامین e می باشد که رطوبت پوست را حفظ می کند و می توان از آن به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی نام برد و در کنار آن بدلیل داشتن آنتی اکسیدانهای فراوان از آسیبهای وارده به پوست بوسیله اشعه های uv محافظت می کنند و به نوعی همانند ضد آفتاب طبیعی عمل می نمایند.

از دیگر خواص انگور یاقوتی می‌ توان بهخاصیت آن برای سلامتی موها اشاره کرد چرا که دارای ویتامین e و همچنین آنتی اکسیدانهایی هستند که گردش خون در پوست سر را بهبود می بخشند و فولیکولهای مو را تقویت می‌ کنند و به این ترتیب از ریزش موها جلوگیری می نمایند و به رشد آنها نیز کمک می کنند، علاوه بر آن ضخامت تارهای مو را افزایش می دهند و آنها را براق و زیبا می نمایند.

همانطور که در قسمتهای قبل اشاره کردیم یکی از کاربردهای انگور یاقوتی تهیه کشمش می باشد که این امر به دو روش در داخل منازل انجام می شود که یک روش آن خشک کردن در سایه و روش دیگر خشک کردن در آفتاب می باشد.

کشمشهایی که در آفتاب خشک می شوند به کشمشهای پلویی نیز معروف می باشند و از تنوع و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، این کشمشها علاوه بر استفاده در انواع سالاد ها و غذاها در پخت انواع کیکها، شیرینیها و دسرها هم استفاده زیادی دارند.

این کشمشها دارای رنگ قهوه ای تیره می باشند و مدت زمان لازم برای خشک شدن حبه های انگور یاقوتی و تبدیل شدن به کشمش در مقابل آفتاب ۱۵ الی ۲۰ روزه می باشد.

دسته دیگر نیز کشمشهای معروف به سایه خشک هستند که که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار هستند و برای این منظور خوشه های انگور را با استفاده از نخ از سقفهای سالنهای پوشیده آویزان می کنند و انگورها در این روش در مدت زمان ۵۰ الی ۶۰ روز خشک می گردند و به کشمش تبدیل می شوند که کشمشهایی که به این روش به دست می‌ آید بسیار تمیز و با کیفیت است.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر چه در روش تهیه کشمش آفتاب خشک مدت زمان کمتری برای تولید کشمش استفاده می شود اما باید توجه کرد که نور خورشید موجب از بین رفتن درصد بالایی از ویتامینهایی که در انگور وجود دارند به ویژه انواع ویتامین ب و ویتامین آ می شوند و به همین خاطر از کیفیت کشمشها کاسته می گردد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما