خواص کشمش سیاه برای کم خونی

کشمش سیاه یکی از تنقلات مفید می باشد، که می توانید در میان وعده های مختلف از آن استفاده کنید. مصرف کشمش تاثیر بسیار عالی بر تنظیم خواب شبانه دارد و همچنین باعث تامین نیاز انرژی روزانه نیز می‌شود. از جمله مهمترین خواص کشمش سیاه برای کم خونی می باشد، کمبود آهن عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های مختلف است. بنابراین شما می توانید برای کم خونی در وعده صبحانه از چند عدد کشمش استفاده کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

خواص کشمش سیاه برای کم خونی

خواص کشمش سیاه

خواص کشمش سیاه انگور یکی از میوه های فصل تابستان می باشد و البته طول عمر کوتاه این محصول سبب شده است که ایرانیان از زمان قدیم کشمش را خشک نمایند و آن را در طول سال مصرف کنند. خواص دارویی و درمانی کشمش بسیار بالا بوده و این محصول در هرم غذایی نیز جایگاه ویژه ای دارد و خواص آن همانند انگور تازه می باشد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های کشمش سیاه داشتن آهن بالا می باشد و باعث افزایش میزان گلبول سازی قرمز خون می شود و البته این محصول به عنوان شیرین کننده طبیعی شناخته شده است بنابراین استفاده از آن برای افرادی که دچار بیماری کم خونی و دیابت می باشد توصیه شده و می توانید آن را جایگزین انواع شیرین کننده های مصنوعی کنید.

مصرف کشمش سیاه باعث تقویت عملکرد دستگاه پانکراس شده و از سوی دیگر میزان انسولین قند خون را نیز تنظیم می نماید همانطور که می دانید امروزه دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت بارداری بسیار شایع می باشد که اگر این بیماری را کنترل نکنید احتمال آسیب به دستگاه کلیه و چشم نیز افزایش می‌یابد.

بنابراین استفاده از شیرین کننده های طبیعی برای این گروه‌ حائز است و از سوی دیگر پیشگیری بهتر از درمان می‌باشد، بنابراین افراد سالم نیز می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت از کشمش در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.

سرطان از جمله بیماری‌های شایع می باشد که البته درمان آن کار بسیار سخت و دشواری است، از این رو پزشکان بر این باور هستند که پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان بسیار راحت تر از درمان این بیماری می باشد. از این رو توصیه نموده اند که افراد از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک استفاده نمایند.

از بهترین روش ها برای جلوگیری از بیماری سرطان مصرف مواد غذایی ارگانیک می باشد، که میزان آنتی اکسیدان بالایی دارند. آنتی اکسیدان ها به صورت مستقیم باعث جلوگیری از تشکیل سلول‌های سرطانی شده و زمانی که سلول‌های سرطانی نتواند به راحتی در بدن تکثیر یابد، بنابراین غده های سرطانی شکل نمی گیرند. یکی از بهترین منابع جذب آنتی اکسیدان کشمش سیاه می باشد. که شامل انواع اکسیدان های مختلف است.

یکی دیگر از خواص مهم و مفید کشمش سیاه کاهش وزن می باشد، امروزه بیشتر افراد دچار اضافه وزن هستند و البته پزشکان بر این باورند، که هر چه میزان چربی های بدن افزایش یابد بنابراین احتمال بیماری های قلبی و نقرس در افراد بیشتر می‌شود.

یکی از مفیدترین مواد غذایی برای کاهش وزن کشمش است، به طور کلی مصرف کشمش باعث افزایش میزان متابولیسم بدن شده و هرچه سوخت و ساز بدن نیز افزایش یابد، بنابراین باعث از بین رفتن چربی های سطح بدن نیز می شود، از سوی دیگر کشمش باعث از بین رفتن اشتهای کاذب در افراد می‌شود و تمایل افراد برای مصرف مواد غذایی چرب و سرخ شده نیز کاهش می یابد.

مصرف کشمش دلیل داشتن ویتامین‌های مختلف باعث افزایش میزان قوای جسمانی افراد نیز می‌شود، جالب است بدانید که کشمش به دلیل داشتن ویتامین باعث تخریب ساختار دیواره باکتری شده و همچنین از تجمع باکتری در بدن جلوگیری می کند.

از جمله مهمترین مواد مغذی مفید موجود در کشمش سیاه می توان به موارد زیر اشاره نمود؛

  • ویتامین e که باعث شفاف سازی پوست صورت شده و همچنین باعث از بین رفتن جوش و آکنه نیز می‌شود.
  • کشمشی که از بهترین منابع جذب پروتئین گیاهی در بدن می باشد و افرادی که تمایل بالایی برای مصرف گوشت قرمز ندارد می توانند از کشمش در برنامه غذایی خود استفاده کنند.
  • ویتامین a موجود در کشمش نقش بسیار عالی بر تغذیه ماهیچه های چشم دارد و باعث جلوگیری از ضعیف شدن چشم می شود.

کشمش سیاه برای کم خونی

کشمش سیاه برای کم خونی کم خونی از بیماری های شایع می باشد، که عموما در کودکان و زنان به وفور دیده می‌شود.بیشتر زنان در دوران بارداری به دلیل کم خونی دچار سقط جنین می‌شوند. بنابراین افزایش میزان آهن در زنان حائز اهمیت است.

البته بیشتر افراد از انواع قرص ها و داروهای شیمیایی برای افزایش آهن استفاده می نمایند. اما طبق پژوهش‌های انجام شده برخی از مواد غذایی تاثیر بسیار عالی بر افزایش میزان گلبول سازی قرمز خون دارد.

به طور کلی کشمش یکی از منابع جذب اسید فولیک بوده و همچنین باعث افزایش میزان گلبول قرمز خون می شود، البته مهمترین ویژگی کشمش، ارگانیک و طبیعی بودن آن می باشد.

اکثر افراد تمایل بالایی برای مصرف قرص آهن به دلیل داشتن بوی نا مطبوع ندارد، این افراد می توانند به راحتی با داشتن تغذیه مناسب میزان آهن بدن خود را افزایش دهند‌.

کشمش یکی از بهترین مواد غذایی شناخته شده برای کم خونی می باشد و البته پزشکان مصرف روزانه کشمش سیاه را برای زنان باردار توصیه نموده اند. زمانی که میزان گلبول سازی قرمز خون در زنان باردار افزایش یابد، بنابراین جنین نیز می‌تواند، از طریق جفت به راحتی از خون تغذیه کند و از ابتلا به بیماری‌های مختلف به جنین جلوگیری می شود.

از جمله عوارض کم خونی، بی حالی، خستگی و ضعف و همچنین در برخی از موارد ریزش مو و گودی زیر چشم می باشد. به طور کلی ریشه مو از فولیکول تشکیل شده است و همچنین کمبود خون رسانی به ریشه مو عامل اصلی ریزش مو می باشد. بنابراین شما می توانید برای درمان بیماری ریزش مو از کشمش سیاه در برنامه غذایی خود استفاده کنید‌.

ریزش مو پس از دوران بارداری در اکثر زنان دیده می شود که عامل اصلی این نوع ریزش مو کمبود آهن است.

تمامی افراد می توانند برای درمان بیماری کم خونی روزانه از ۱۰ عدد کشمش سیاه استفاده کنند، البته این میزان برای زنان باردار بیشتر می باشد.

استفاده از کشمش سیاه به عنوان یکی منبع طبیعی باعث جلوگیری از دیابت بارداری نیز می‌شود. همچنین تاثیر بسیار عالی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری کم خونی دارد. از این رو زنان باردار، باید روزانه از ۲۰ عدد کشمش به جای شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما