طرز تهیه کشمش سبز خانگی به روش کاملا بازاری و نحوه نگهداری آن

طرز تهیه کشمش سبز خانگی به دو روش سنتی و صنعتی، در روش سنتی زیر سایه و یا در آفتاب خشک می شوند. در روش صنعتی هم از فر برای درست کردن کشمش استفاده می‌شود. کشمش را میوه رسیده و خشک شده ارقام مختلف انگور می گویند. کشمش یک میوه خشک و مغذی است که در تمام سال یافت می‌شود. در ادامه به نحوه نگهداری و روش کاملا بازاری آن می پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

طرز تهیه کشمش سبز خانگی به روش کاملا بازاری و نحوه نگهداری آن

طرز تهیه کشمش سبز

طرز تهیه کشمش سبز کشمش یک میان وعده ی کم چرب و پر انرژی و کم سدیم است و برای کسانی که در رژیم غذایی خود باید سدیم کم را رعایت کنند بسیار مناسب است.

کشمش سبز نوعی کشمشی است که رنگ آن تغییر نکرده و سبز باقی مانده که به کشمش سایه خشک معروف است. یعنی این نوع که با انگور عسگری درست می شود در سایه خشک شده و از ارزش تغذیه ای بسیار بالایی هم برخوردار است.

کشمش سايه خشک، خوشه های چیده شده را با نخ از سقف سالن های سرپوشیده ای که هوا در آن جریان دارد آویزان می‌کنند. در این سالن ها حبه ها طی ۵۰_۶۰ روز خشک می‌شوند. در این روش خطر بارندگی و فاسد شدن حبه ها وجود ندارد و کشمش بدست‌ آمده عاری از مواد زائد می باشد و بسیار تمیز خشک می‌شود.

تهیه کشمشی و مویز در منزل کار ساده ای هست، اما کشمش های سبز خانگی دارای کیفیت و خوش رنگی کشمش های بازاری نیستند زیرا در کشمش بازاری از مواد شیمیایی استفاده می‌شود پس بهتر است که خودمان دست به کار شویم و به روش طبیعی و خانگی کشمشی مرغوب را تهیه کنیم. برای تهیه کشمش در منزل باید مقداری رطوبت داشته باشند و از خشک شدن کامل آنها جلوگیری کرد و هنگام بارندگی آنها را به جای دیگر انتقال داد حتی اگر باران کم و نم نم باشد.

در رابطه با شستن انگورها قبل از خشک کردن آن باید گفت که بهتر است آنها را نشوییم چون از سرعت خشک شدن آن کم می کند و این فرایند را بعد از خشک شدن انگورها که تبدیل به کشمش می‌شوند انجام دهیم.

برای خشک کردن کشمش در آفتاب باید حبه های انگور را از ساقه جدا کرد و آنها را شست، لازم نیست دم انگور ها را گرفت همینکه آنها را از ساقه های بزرگش جدا کنیم کافی میباشد. در مرحله بعد انگورها را روی سینی شیرینی پزی پهن می کنیم و روی آنها را می پوشانیم. بهتر است از سینی هایی که سوراخ دارند مثل برخی سینی های سوراخ دار پلاستیکی، بامبو و حصیری استفاده شود‌ تا هوا بتواند داخل ظرف بچرخد.

کشمش ها انواع مختلفی دارند مثل، کشمش آفتابی که به کشمش پلویی هم معروف است و کیفیت و طعم بسیار خوبی دارد، کشمش پلویی در بیشتر غذاها استفاده می‌شود و همچنین در شیرینی‌ ها و برخی کیک ها و دسرها کاربرد دارد. مدت خشک شدن این نوع بسته به حبه های آن حدود ۱۵ تا ۲۰ روز طول می‌کشد.

نوع دیگر کشمش سایه خشک است که در بالا راجب این نوع کشمش سبز توضیح دادیم. و نوعی هم کشمش تیزابی که به سبزه معروف است و همانطور که از اسمش پیداست به وسیله تیزاب خشک می شود که در این روش مدت خشک شدن آن حدود ۵ تا ۸ روز طول خواهد کشید. به دلیل کوتاه بودن زمان خشک شدن کشمش درشتی خود را حفظ می کند‌. رنگ کشمش سبز مایل به زرد و نرم میباشد.

و گونه ای دیگر از کشمش ها، کشمش طلایی یا گوگردی است که این نوع به تیزاب آغشته می‌شود و با دود گوگرد خشک می شود. رنگ آن زرد مایل به قهوه ای میباشد که به دلیل وجود تیزاب و گوگرد برای کلیه مضر است.

و مویز که نوعی دیگر از کشمش ها نیز هست، با خشک کردن انگور سیاه یا مجلسی قرمز تهیه می‌شود و ظاهر آن شبیه به کشمش نیست اما از نظر خواص تا حد زیادی به کشمش شبیه است.

برای درست کردن کشمش خانگی در ابتدا باید از انگورهای ریز بی دانه استفاده شود. هرچقدر انگورها زرد و طلایی تر باشند نشان دهنده این است که شیرین تر و خوشمزه تر هستند و در نتیجه کشمش خوش طعمی را می توان درست کرد. همچنین خوشه های انگور باید سالم، مرغوب و با کیفیت باشند و از انتخاب خوشه هایی که له شده و خراب هستند خودداری کنید‌. به طور کلی بهتر است انگوری که برای تهیه کشمش انتخاب می کنید زرد و بی دانه و کاملا شیرین و سالم باشد.

همانطور که میدانید برای تبدیل کردن انگور به کشمش روش های متفاوتی وجود دارد که خب بهترین و مفید ترین و به عبارتی سالم ترین آن، روشی است که انگور در هوای آزاد و در معرض نور خورشید یا سایه خشک شود نه اینکه با مواد شیمیایی و گوگرد که برای سلامتی هم مضر است تهیه شود‌. بهتر است در خانه به روش سنتی درست کرد.

چنانچه در آب و هوای خشک، منزل دارید و سکونت می کنید فرصت تهیه کشمش خوشمزه و شیرین را از خودتان نگیرید زیرا خشک شدن طبیعی انگور باعث ایجاد آنزیم هایی درون آن می شود که کشمشی خوش طعم را به شما تحویل می‌دهد. در قدیم مادربزرگ های ما خوشه های انگور را از طناب یا بند آویزان می کردند و به راحی کشمش سالم و طبیعی و خوشمزه را به دست می آوردند.

اگر در خوشه های انگور، مورد خراب و کپک زده یا پوسیده و نارس را مشاهده می کنید آنها را جدا کنید زیرا این خرابی ها بعد در کشمش خود را نشان می دهد و از مرغوبیت و کیفیت کشمش های تان کم می کند و باعث می شود تعدادی که سالم هستند را هم خراب کند. همچنین خوشه های انگور را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید البته با این کار از سرعت خشک شدن کاسته می‌شود، اگر وسواسی نیستید نیاز به شستن نیست و در آخر می توان آنها را تمیز شست و شو داد.

خلاصه برای تهیه کشمش سبز سالم و خوش طعم دقت کنید که انگور ها روی هم انباشته نشوند اگر مقدار زیادی می خواهید تهیه کنید می توانید آنها را روی پارچه پهن کنید تا زودتر خشک شوند و انگور ها آنقدر نمانند که خشک خشک شوند و یکم که نرمی داشت آنها را بردارید و بهتر است نور خورشید مستقیم نخورد زیرا اکثر ویتامین های آن از بین می‌رود.

با تشکر از سایت آراد داک.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما